Elsker historier om ekte folk

28.1.2019

Endelig fikk vi intervjuet Frode Sandal, mannen som har ansvar for kommunikasjon i Solv, om kommunikasjon. Rollene byttes og Morten går inn som gravende journalist..

Vi har satt oss ned i sosialsonen, i Solv sine kontorer i Vestre Svanholmen. Frode er tydelig spent, han liker nok bedre å være på den andre siden..

Morten: «Frode, hva ligger egentlig i utrykket kommunikasjon? Jeg lurer også på hva forskjellen er på kommunikasjon og markedsføring?»

Frode: Kommunikasjon betyr gjentakelsens kunst. Altså må ting gjentas gang på gang før folk skjønner greiene ... Forskjellen på markedsføring og kommunikasjon lurer jeg egentlig på selv. De to verdenene koker mer og mer sammen.

Jeg er opptatt av ekte historier med ekte mennesker. Om du kaller det markedsføring eller kommunikasjon, er det samme for meg.

M: Hva ønsker du å oppnå med kommunikasjonen i Solv?

F: Solv er et relativt nytt selskap. Vi ønsker å fortelle hvem vi er, hva gjør vi, hvordan og hvorfor vi gjør det. Menneskene som jobber i Solv ønsker å dele historiene sine. Jeg opplever at folk liker det. Du og jeg ønsker å gjøre butikk med mennesker, ikke en merkevare. Da må du kjenne dem.

Jeg får ofte spørsmål som: «Dere er aktive på sosiale medier», får dere noe igjen? Svaret er et klart ja. Kommunikasjonen vår bygger intern stolthet, den bygger også stolthet hos kunden. Kommunikasjonen hjelper oss å få tak i gode folk og nye prosjekter.

M: Hvordan finner du sakene du omtaler?

F: Mener du det? Jeg snappe opp ting i lunsjen, i møter jeg har med folk, i ting som rører seg utenfor Solv sine lokaler. En lørdag kan jeg tenke «i dag pøsregner det, altså sitter folk på mobilen og surfer. Hvilken av våre historier passer i dag?» Vi prøver å balansere det faglige og det morsomme. På Helleren for eksempel, spurte jeg om han kunne sprute bensin på det bålet vi sto ved. Jeg visste det ville bli et kult bilde. Det ska vér løye og!

Bilde av syv personer på en steinstrand foran et bål
Her er teamet som har jobbet med Mport (Telenor) i Solv. I fyr og flamme.

M: Er kommunikasjonen forskjellig i ulike kanaler?

F: Tja, superenkel forskning viser at folk ikke er så forskjellige når de er på LinkedIn – eller på Instagram, for å bruke to eksempler. De samme tingene funker godt i begge kanalene. Det interessante er å finne en god balanse mellom det som er umiddelbart og lett fordøyelig, med det som krever mer av leseren. Vi ønsker definitivt å formidle kompetanse også, ikke bare at vi har det kjekt på jobb!

M: Vi er uformelle i stilen i kanalene våre, er det bevisst?

F: Det er bevisst. Det handler om at hvis Morten Nessler liker å gå med slips, skal han få gjøre det, men han må jo bære roll-upen han og. Hvis en utvikler ønsker å gå med hettegenser, så skal vedkommende få gjøre det. Vi ønsker historier med ekte folk. Veldig formelle bilder funker ikke. Folk vil ha skikkelige ting, det vil vi og!

Person som bærer på en roll-up på en messe
Morten Nessler. Med slipset på Nordic Edge. Alltid klar for å ta i et tak
Jeg elsker å løfte frem kollegaene våre, de som gir rådene, de som designer og utvikler.

M: Vi bruker mange av de ansatte i kommunikasjonen. Hvorfor? Og hvordan reager de ansatte på dette?

F: Jeg elsker å løfte frem kollegaene våre, de som gir rådene, de som designer og utvikler. Vi vil gi dem den «kreden» og rosen de fortjener. Folk syns kanskje det er litt skummelt i begynnelsen, men så smiler Nils under Kolumbus-skiltet og Frode på bossplassen. Alle liker oppmerksomhet for den de er og det de gjør, egentlig.

Person som leverer avfall på gjenvinningsanlegget
Hvordan illustrerer du hentavfall.no? Da må utvikler Frode Strømgård bli med på bossplassen ...

M: Kunder er også i fokus, får du feedback fra disse?

F: Vi får veldig mye bra tilbakemeldinger fra kundene, alle liker å snakke om hvem de er og hva de gjør. Jeg opplever aldri problemer med å få kundene til å stille opp. Vi kommuniserer sammen og da er det viktig å finne balansen; at det er til gode både for kunden og for oss. Når kundene opplever det som stas å bli omtalt, har vi oppnådd det vi drømmer om.

M: Vi konkurrerer med mange andre om oppmerksomhet. Hvordan skal man egentlig skille seg ut?

F: Enig i det, samtidig som det slår meg at det ikke er så mange selskaper som gjør det vi gjør. Vi prøver å ikke være så veldig høytidelige. Vi vil ha glimt i øyet og fokus på lagspill, entusiasme og integritet. Det é sykt viktigt å få fram ka Solv leverer av verdi. Jo mer konkret verdi vi får frem, jo mer fornøyd er jeg; enklere, bedre tjenester for kundene våre, gir god butikk for oss. Klarer vi å fortelle det, er jeg happy.

M: Helt til slutt Frode, seks år som journalist i Fædrelandsvennen og RA, 12 år i SR-Bank, fem måneders bibelskole og humanitært arbeid på Hawaii og Filippinene. Så til Solv. Hva er greia?

F: Jeg kjente i hjertet at jeg skulle gjøre noe annet i livet. Jeg har lyst til å være mer hjemme med ungene, lage frokost om morgenen, ha ekstra tid.

Så hadde jeg en drøm i magen om å gjøre noe selv, bruke det jeg har lært som journalist og i banken på andre områder. Kan jeg hjelpe andre med min kompetanse? For min del er svaret pr i dag å dele arbeidsuken mellom IMI-kirken, Solv og ett par andre selskaper jeg får lov til å jobbe med. Kombinasjonen er lærerik, utfordrende og jeg stortrives.

og du; jeg hadde lyst til å jobbe med deg, Morten, og resten av gjengen jeg kjente fra før i Solv.
En samling av bilder som viser forskjellige folk i forskjellige situasjoner
Her er noen av historiene vi har fortalt det siste halve året. Fokus på kundeverdi, kompetanse, på lagspill, entusiasme og integritet. Helst servert med glimt i øyet.