Historien om Dorthe Skappel – og tidenes garnsalg

18.3.2021

Glem Bernie-votten! Det var TV-kjendis Dorthe Skappel som skapte furore med strikkegenseren sin i 2012. Siden har Tor Henrik Knutsen og kollegaene kun sett en vei.

- Det slo knock out på hele bransjen. Alle ble utsolgt på et blunk. Vi hadde akkurat kjøpt et nytt firma, som doblet omsetningen på noen få måneder. Nesten utelukkende på grunn av genseren som Dorthe Skappel hadde på TV, sier Tor Henrik Knutsen, administrerende direktør i House of Yarn (Garnhuset på norsk).

Det slo knock out på hele bransjen. Alle ble utsolgt på et blunk. Vi hadde akkurat kjøpt et nytt firma, som doblet omsetningen på noen få måneder.

Vi møtes på Spinneriet i Oltedal, et kjent sted for mange i Stavanger-regionen. Lokalene ligger helt i veikanten på hovedfartsåren til og fra hyttene i Sirdal. Her serveres middag, kaffe og is, men først og fremst er Spinneriet et aldri så lite Mekka for tusenvis av strikkeinteresserte.

Mann står utenfor en bygning og smiler
Tor Henrik Knutsen, administrerende direktør i House of Yarn, som omsatte garn, strikkepinner og tilbehør for nærmere 300 millioner kroner i korona-året 2020. Alle foto: LARS KRISTIAN AALGAARD

Milliard-selskap

- Sommeren 2020 oppstod en ny type turister; strikketuristene. De kjørte fra utsalg til utsalg for å få med seg interessant garn. Veldig kjekt for oss i bransjen – og definitivt uvanlig, sier Knutsen, mens han viser oss rundt i den tradisjonsrike butikken.

For i denne dalen – og i nabodalene – har ull, garn og strikking vært en viktig industri i århundrer. For noen tiår siden var det 20-30 aktører i bransjen, bare rundt Oltedal, Dirdal, Gilja og områdene rundt. I tillegg til alle bøndene, selvsagt, som blant annet livnærte seg på å selge ull til fabrikkene.

Nå er garn storindustri.

Garnøster som ligger stablet opp hverandre

House of Yarn eies av gjesdalbuen Dag Leo Martinsen, som startet sitt forretningseventyr med import av arbeidshansker fra Kina. Selskapet er del av Dalema-gruppen, som består av rundt 30 selskaper, med en samlet omsetning på over 1,5 milliarder kroner, ifølge Kapital.

«Strikkehysteri» og «farsott»

Men vi må en tur tilbake til Dorthe Skappel. Et kjapt Google-søk forteller blant annet at «Døtrene til Dorthe Skappel skapte strikkehysteri da de la ut oppskriften av morens «Skappelgenser» ut for salg i nettbutikken sin. Og at «Ett enkelt blogginnlegg startet farsotten».

Vi satt med klump i halsen i mars i fjor. Siden har vi satt nye rekorder hver eneste måned.

- Genseren til Dorthe i 2012 var starten på oppturen for hele bransjen. I tillegg kom løftet som følge av korona. Vi satt med klump i halsen i mars i fjor, fryktet at det ble bom stopp i alle butikkene. Siden har vi satt nye rekorder hver eneste måned, fortsetter Knutsen, som har vært leder i selskapet med hovedkontor på Bryne i en årrekke.

En garnbutikk med gule og lilla garnnøster i fokus

Omsetning: Nær 300 millioner

House of Yarn eier kjente merkevarer som Dale Garn, Camilla Pihl, Du Store Alpakka og Gjestal Garn. Selskapet omsatte for rundt 300 millioner kroner i 2020 – i garn, strikkepinner, oppskrifter og tilbehør.

- Interessen for strikking er enorm. Nettbutikkene gjør at du alltid har åpent. En tredjedel av salget foregår på nett. Enda viktigere er nettet som kilde til inspirasjon, forteller Knutsen – og skifter tema til blogger, Facebook-grupper, Instagram, Pinterest – og en rekke andre kanaler for mennesker som er opptatt av håndarbeid.

- Jeg har vært i bransjen i nesten 25 år. Lenge sponset vi skilandslaget, laget VM- og OL-gensere med dyre avtaler. Vi tjente aldri penger på disse markedsgrepene. Derimot ser vi en eksplosjon i salget når kjente mennesker omtaler og bruker garn og strikkevarer på sosiale medier, sier House of Yarn-sjefen.

Inni en garnbutikk med 5 ikke-ekte sauer på t bord

Stort skifte i bransjen

Men hva har så House of Yarn og Solv gjort sammen? Det handler enkelt sagt om to ting:

Kartlegging og anbefaling: Hvordan snakker systemene til House of Yarn sammen? Hvordan kan selskapet utnytte kapasiteten til IT-verktøyene de allerede har – og hvilke grep trengs for å komme videre?

Framtidens løsning: Hvordan kan House of Yarn bruke kunstig intelligens til å selge mer garn og strikkeutstyr?

- Solv jobber ut fra en bunnsolid systematikk. Rådgiverne vi jobber med, tar problemstillingene ved roten. De pynter ikke på sannheten, men forklarer med et lett og forståelig språk hvordan ting henger sammen – og hva som mangler for å komme videre. Det setter vi stor pris på, forteller Tor Henrik Knutsen, som har jobbet tett med Solvs rådgivere Cato Bakke og Italo Chirico.

Folka i Solv er bunnsolide, de står ikke tilbake for noen og har levert svært godt arbeid.

- Vi har jobbet med mange innleide rådgivere fra mange forskjellige selskaper. Folka i Solv er bunnsolide, de står ikke tilbake for noen og har levert svært godt arbeid, sier lederen i House of Yarn.

Takk for gode ord, det setter vi stor pris på! Vi gleder oss til fortsettelsen – og håper at vi kan gjøre mye spennende forretning sammen i tiden som kommer.