Det startet med en serviett

Kunde
Forus og Gausel Idrettslag
Tjeneste
Sterke merkevarer
Lansert
2024
– Vi ønsker oss en ny nettside. En som kan få folk til å klappe, tårer til å renne og daglige ledere til å tenne! Kan dere i Solv hjelpe med det?

Spørsmålet kom til Fredrik Astrup Bakke og Frida Preacher, henholdsvis designer og leder av designavdelingen i Solv. De syns forespørselen var interessant. Her var det rett og slett et idrettslag som ville få til noe unikt. FGI (Forus & Gausel Idrettslag) var interessert i en nettside som både skulle gi bedre oversikt og lesbarhet, et mer identifiserende uttrykk og en mer funksjonell publiseringsløsning. Og det kunne vi i Solv helt klart hjelpe med!

Startet det egentlig med servietten?  

– Vi hadde et stort behov for å rydde i informasjonen og gjøre den mer tydelig, forteller Morten Landråk-Sæther, daglig leder i FGI. For nettsiden vi hadde hatt i lang tid fungerte både som et medlemssystem og vår eneste infoside. Men etter at vi byttet til et bedre og mer oversiktlig medlemssystem trengte vi egentlig ikke den opprinnelige nettsiden lenger. Der var det nemlig mye innhold, vanskelig å finne fram og altfor mange spørsmål kom til administrasjonen. Ofte om de samme tingene, spørsmål man kunne finne svar på, om man lette litt, forteller FGI-lederen.  

Resultatet ble altså å gå for en helt ny nettside som blant annet skulle bidra til å inspirere flere til å bli medlemmer, flere voksne til å bli frivillige og flere til å engasjere seg i klubben.

Ny nettside skulle også;

  • Få frem idrettsglede
  • Få frem mangfold og inkludering
  • Informere om eventer og tilbud
  • Informere om idrettstilbudet og aktivitetshjulet
  • Bygge merkevare og kjennskap til klubben

Koss ser det ut?

– FGI ønsket seg en nettside som var mer unik, og ikke ble oppfattet som generisk. Målet for oss ble da å få frem klubbens personlighet og en ryddigere sidestruktur, forteller Fredrik A. Bakke.  

Men hvordan skulle nettsiden se ut? Og på hvilken plattform?  

FGI sjekket noen av de andre klubbenes nettsider og så at det var mye bra. De var imidlertid på jakt etter noe de ikke hadde sett hos andre.  

Og nå kommer «servietten» inn i bildet.

For etter en god prat om hva som måtte være med og hva som burde være med, landet ideen ned på det vi hadde for hånden, en serviett.  

– Der ble fanene navngitt og titler og forsidebilde tegnet inn, forteller Morten og ler.  

Bilde av servietten ble sendt til designer Fredrik som heldigvis forstod serviett-språket. Han fikk maler, farger, logoer og fonter og laget FGI-siden om til en visuelt sterk nettside i Webflow.  

FGI.no er blitt lett gjenkjennelig

Som designer er Fredrik flink til å vurdere hva som egner seg og hva som ikke egner seg i en digital fremstilling. Og gode diskusjoner oppstod som følge av det.  

– De viktigste diskusjonene vi hadde underveis dreide seg om visuelle uttrykk og budskap, sidestruktur og brukervennlighet, for både administrator og besøkende på siden. I tillegg snakket vi en del om fleksibilitet i løsningen, sier Fredrik og fortsetter.  

– Det jeg er aller mest fornøyd med er tilbakemeldingene fra FGI. At de gir uttrykk for at den nye nettsiden virkelig er dem og at de er stolte av den.

– Og så var det ekstra kjekt at prosessen og dialogen var så god helt frem til ferdigstilling. Det gjorde samarbeidet veldig bra. Nå er den nye nettsiden lansert - og vi er veldig fornøyde.

Og fornøyd er FGI også.  

– Takk Solv, dette var akkurat det vi trengte!