Et kart med mening

Kunde
Sparebankstiftelsen SR-Bank
Tjeneste
Nye digitale løsninger
Gode brukeropplevelser
Sterke merkevarer
Kloke råd
Lansert
2024
– Når kunden sier “Ja! Dette var akkurat det vi trengte!”, blir vi både glade og ydmyke, sier Aleyne og Sverre. Solv-teamet har nettopp levert et nytt digitalt kart som viser alle tildelinger fra Sparebankstiftelsen SR-Bank.

Løsningen gjør det enkelt å få full oversikt, enten du lurer på hvor mye som ble tildelt et formål, en stiftelse eller en kommune i et selvvalgt tidsrom. Dette gjør det enklere for søkere – og det gir Ellen Instefjord, gave- og kommunikasjonssjef i Sparebankstiftelsen SR-Bank, en enklere hverdag og enda bedre kontroll.

– Så bra kan altså data og tall se ut! sier Ellen Instefjord fornøyd.

Har bikket 1 milliard i gaver

Etter en måned i drift kan Instefjord bekrefte at kartet har gjort det både enklere og kjekkere å formidle gaver i Sparebankstiftelsen SR-Bank. Stiftelsen disponerer overskuddet til Sparebanken 1 Sør-Norge og deler ut gaver til allmennyttige formål på Sør-Vestlandet i tråd med sparebanktradisjoner.

Denne høsten bikket også stiftelsen 1 milliard norske kroner i gavetildelinger og nesten 7000 gaver. Altså – perfekt timing for lanseringen av det digitale kartet.

– Denne høsten har vi satt ny rekord i antall søknader, noe som viser at stadig flere ser det kan være lurt å søke stiftelsen om støtte til å realisere sine prosjekter, forteller Instefjord.

Stiftelsen trengte en søkbar løsning som skulle inspirere folk til å søke om midler, men også fungere som et oppslagsverk og en informasjonskilde for alle som lurer på hva som kommer de ulike regionene, idrettslagene eller korpsene til gode. Og den oversikten har de nå fått, i form av det digitale kartet.

En åpen og relasjonsbyggende stiftelse

– Hver enkelt gave blir nå enda mer synlig, og både kommuner og organisasjoner kan kjenne på økt stolthet, sier Instefjord.

Stiftelsen ønsker å være mest mulig åpne og transparente i sin virksomhet, og kartet gir den innsikten og kunnskapen de har etterspurt. For hver støtte som gis, uavhengig av kategori, kan alle også se hvilke bærekraftmål bidraget reflekterer. Det er Instefjord spesielt fornøyd med.

– Stiftelsen har et genuint ønske om å stimulere til gode lokalsamfunn gjennom å gi midler til en stor bredde. Håpet er at kartet skal inspirere enda flere søkere både i Kristiansand, på Jæren og i Bergen, og alt imellom, sier gave- og kommunikasjonssjefen.

Sverre Jonassen, Ellen Instefjord og Aleyne Castillo

Glade barn inspirerer

– Jeg ble veldig inspirert da jeg så alle formålene det ble søkt om til Sparebankstiftelsen SR-Bank, sier Aleyne Castillo i Solv.

Designeren fant inspirasjon til det grafiske uttrykket i tanken på glade barn som får utfolde seg i trygge omgivelser. Fra pulten i Solv har hun derfor utformet små øyeblikksbilder med referanse til det de fleste søker om støtte til: Idrett, kultur, oppvekstmiljø, kompetanse, friluftsliv eller “For Alle”. Små, fargerike elementer, barn i aktivitet, blader som strekker seg og vokser. Glade barn og glade farger.

– Jeg har forsøkt å sette sammen og gjenskape disse situasjonene til grafiske illustrasjoner, sier Castillo.

– Stiftelsen har et genuint ønske om å stimulere til gode lokalsamfunn gjennom å gi midler til en stor bredde. Håpet er at kartet skal inspirere enda flere søkere, sier Ellen Instefjord.

Design og rådgiving i ett

– Dette er ett av mange gode eksempler på prosjekter der vi får kombinert både rådgivning, utvikling og grafisk design. Til sammen gjør det at vi klarer å holde en rød tråd og skape noe virkelig bra med lite friksjon i prosessen, sier Sverre Jonassen, prosjektleder i Solv.

–  Det å bruke et innholdsprogram (på fagspråket headless CMS) og lagre dataene på en strukturert og god måte, gir et glimrende utgangspunkt for et godt verktøy hvor vi enkelt kan presentere innsikt på en oversiktlig og leken måte, forklarer Jonassen.

Fra før har Solv laget søknadsportal for Sparebankstiftelsen SR-Bank, og flere liknende løsninger der ulike innholdsløsninger (CMS) og grafisk design spiller en viktig rolle.

«Headless CMS» og typiske bruksområder:

I løsningen har vi brukt et «headless CMS», et innholdssystem som har flere fordeler i situasjoner der fleksibilitet, ytelse og mulighet for å skalere er viktige behov.

  • Innhold som skal vises på flere kanaler, som mobil, web, app, og smartskjermer.
  • E-handel som ønsker å tilby sømløse opplevelser på tvers av enheter, bedrifter som har behov for å håndtere flere språk og enkelt administrere oversettelser, mobilapper som trenger dynamisk innhold som en nyhetskatalog.
  • Sanntidsinformasjon fra ulike enheter og produktkataloger.
  • Større organisasjoner kan også med fordel bruke et headless CMS for å forenkle distribusjon og vedlikehold på tvers av avdeling, land og datterselskaper.