Din helt egne Min side

Kunde
Stavanger kommune
Tjeneste
Gode brukeropplevelser
Kloke råd
Sterke merkevarer
Nye digitale løsninger
Lansert
2021 –
I Stavanger kommune har alle innbyggere tilgang på en personlig side for betjening av kommunale tjenester. Sidene er under kontinuerlig utvikling – sammen med oss i Solv.

– På Min side har vi samlet en rekke kommunale tjenester, og selvbetjening er et viktig stikkord. Du finner tjenester under kategoriene «Min bolig», «Min familie» og «Min by». Ingen andre kommuner i Norge har så godt utviklet Min side som oss. Det er vi stolte av, sier Birger S. Clementsen, direktør for innovasjon og støttetjenester i Stavanger kommune.

Min side er en utvidelse av nettsidene til Stavanger kommune, som Solv tidligere har utviklet. Samarbeidet strekker seg tilbake til 2016, og siden har vi gjort mye spennende sammen. Min side, som er et av kommunens viktigste digitaliseringsprosjekter, tar brukeren sømløst over i en personifisert portal. Dette er et pågående prosjekt hvor vi jobber tett sammen om drift og utvidelse.

En personlig side for kommunale tjenester

Min side kan sammenlignes med andre digitale tjenester du bruker i hverdagen. Innlogging skjer via ID-porten, som gjør det mulig å tilpasse informasjon til hver enkelt innbygger.

– Det første vi måtte gjøre var å kartlegge om det var grunnlag for å utvikle Min side nasjonalt sammen med flere kommuner i landet. Det var ønskelig, men lot seg ikke gjøre da, sier Clemetsen.

Stavanger kommune valgte å satse på Min side på egenhånd. En viktig grunn til suksessen er intern forankring i kommuneledelsen.

Neste generasjon innbyggerdialog

På sikt håper Clemetsen at innbyggerne tenker på Min side som første sted å henvende seg til når de ønsker kontakt med kommunen. På sikt skal Min side eies av innbyggerservice. Han håper også at flere ser etter Stavanger, og at det blir en standard for norske kommuner.

– I dag kan du som innbygger få oversikt over juridiske planer og dokumenter spesifikt for der du bor. Du kan abonnere på oppdateringer og bli varslet om endringer. Ingen andre kommuner i Norge tilbyr denne funksjonaliteten, sier Clemetsen.

Stavanger kommune er godt rustet til å realisere politiske bestillinger på kort tid. Et eksempel er vedtaket om gratis buss i 2023. På kun få uker ble Min side utvidet med ny funksjonalitet slik at innbyggere kunne hente ut gratisbilletter. Da fikk kommunen virkelig testet hvilke muligheter som ligger i Min side.

– Fra et teknisk ståsted er det utrolig spennende å jobbe med Min side sammen med kommunen, sier Nils Ree, teamleder og utvikler i Solv.

Kontinuerlig utvikling

Clemetsen forteller at Min side er under kontinuerlig utvikling og forbedring. Med det mener han at nye oppdateringer rulles ut løpende, uten at det går på bekostning av daglig bruk. Han kaller det agil fase.

Solv har tett dialog med utviklere og IT-drift i kommunen. Et godt samarbeid og daglig kontakt med prosjektleder bidrar til god innsikt i kommunens tjenesteområder, og har vært viktig for den kontinuerlige utviklingen.  

– Solv har gjort en glimrende jobb! De har vært en god partner og bidragsyter gjennom hele denne prosessen, forteller Clementsen.

Stort potensiale

I dag er det kun innbyggere som kan bruke Min side, men framover skal den også kunne tas i bruk av næringslivet:

– På sikt har vi store ambisjoner om at Min side også skal kunne brukes av bedrifter, lag og organisasjoner. Da blir løsningen koblet opp mot Brønnøysundregisteret og alle med organisasjonsnummer og adresse i Stavanger kan ta løsningen i bruk. Vi ser mange muligheter, som vi gleder oss til å realisere i fremtiden, sier Clemetsen.

«Solv har gjort en glimrende jobb! De har vært en god partner og bidragsyter gjennom hele denne prosessen.»

Birger S. Clemetsen, direktør for innovasjon og støttetjenester i Stavanger kommune